
Astăzi vom aprofunda Marketingul Relațional.
De ce?
Pentru motivul simplu că este important.
Care este natura Marketing-ului Relațional?
Marketing-ul Relațional are ca scop întărirea pe termen lung a relațiilor cu clienții în special și cu firme în general. Deci stă în firea lucrurilor ca relațiile cu clienții să fie de fapt cea mai importantă componentă a campaniilor de marketing.
Acesta este motivul pentru care insist pe acest subiect deoarece în România ”relațiile cu clienții” constituie mai mult un subiect tabu sau mai degrabă ”ocult”.
Direcționare
În scopul de mai sus afacerile sunt conduse pentru îmbunătățirea relațiilor cu clienții actuali mai degrabă decât se țintește atragerea de clienți noi. La urma urmei ”ce-i în mână nu-i minciună”, ohh man I could combat that so bad!
Scopul acestei strategii este satisfacerea nevoilor consumatorilor (o idee excelentă în opinia mea) din moment ce aceștia reprezintă bunul cel mai de preț al afacerii. Este o idee bună să fie păstrați.
În bună parte instrumentul principal al acestei strategii este studierea nevoilor cumpărătorilor și a schimbărilor survenite în acestea luând în considerare alte situații.
Tehnici precum comunicarea cu clienții și vânzările către aceștia sunt des utilizate în acest scop. În felul acesta nu doar relațiile cu aceștia sunt îmunătățite ci și durata de viață a acestor relații crește proporțional cu instensitatea (profesionalismul) relațiilor respective.
Acest lucru se întâmplă datorită conștientizării clientului în ceea ce privește valoarea relației dintre acesta și afacere (un interes pe care clientul îl va privi cu grijă).
Marketing-ul Relațional dezvoltă relațiile cu clienții și atrage cumpărători noi dar acesta mai face ceva Marketing-ul Relațional vă învață cum să îi și păstrați.
Utilitate
Strategia poate fi implementată acolo unde concurența este acerbă iar cumpărătorul este înclinat să aleagă.
Într-o astfel de piață, decizile sunt de cele mai multe ori luate întru reținerea clienților prin oferirea unor servicii și produse mai bune.
Vedeți?
Rezultatul vă fi obținerea loialității clienților. În felul acesta veți rămâne înaintea concurenței iar acestora le va fi foarte greu să se descurce.
Atrageți atenția clienților prin oferirea unor servicii orientate către satisfacerea nevoilor acestora ) gândiți strategic pe termen lung, în afaceri proverbul ”trăiește o zi ca un rege decât o mie de ani slujitor” înseamnă faliment sigur. Învățați să fiți slujitorii clienților voștri și veți deveni cu adevărat oameni de afaceri etici. Sigur poate părea o strategie de marketing defensivă dar ea va da roade negreșit. Pas cu pas dar sigur.
Notă:
Spre deosebire de strategiile defensive tip Marketing Relațional strategiile ofensive de marketing se concentrează atât pe atragerea de clienți noi dar și pe intensificarea vânzărilor. Această strategie are în vedere o perspectivă mai degrabă machiavelică unde clienților nemulțumiți li se dă cu piciorul. Acesta este un loc în care nu ați dori să foți dacă ați avea de ales. This is a NO-NO..
Din punctul de vedere al costurilor este mai eficient să păstrați clienții decât să urmăriți unii noi. Îmbunătățirea relațiilor cu clienții vă va aduce fără îndoială profit indiferent din ce unghi ați privi această strategie.
În cazul în care numărul clienților este satisfăcător nu este necesar să alergați după unii noi deoarece atunci negreșit costurile vor crește iar acest lucru se poate dovedi nefast foarte repede.
Gândiți cu atenție strategiile pe care le doriți implementate în diferite faze ale dezvoltării afacerii voastre. În momentul în care câștigați încrederea cumpărătorului situațiile în care acesta v-ar putea părăsi scad, cumpărătorul loial cumpără mult, cumpără accesorii și nu va ține cont neapărat de nivelul prețului.
Astfel vânzările nu vor scădea iar marketingul vostru va merge de la sine datorită publicității gratuite și totuși neprețuite pe care v-o vor face cumpărătorii loiali.
Succes!
Spune-mi ce crezi...