
Succesul unei afaceri este intrinsec legat de marketing dar vânzarea produselor sau serviciilor constituie cu totul un alt proces. Vânzările și Marketing-ul sunt probabil cele mai importante componente ale oricărei afaceri dar din punctul de vedere al multora acestea două reprezintă de fapt același lucru. Aceste opinii sunt greșite.
Marketing-ul după cum am spus este o componentă diferită a afacerii. Pe lângă faptul că acestea două sunt componente diferite ale aceluiași ansamblu acestea sunt deasemenea dependente una de cealaltă.
Marketing-ul
Această componentă se ocupă cu crearea produsului sau a serviciului conform necesităților cumpărătorilor și cerințelor pieței, de publicitate prin intermediul diverselor canale dar și de stabilirea unor prețuri concurențiale astfel încât profitul afacerii să poată fi maximizat.
Vânzarea
Aceasta se ocupă cu vânzarea efectivă a serviciilor și produselor către clienți.
Marketing-ul are în vedere generarea de vânzări.
Din alt punct de vedere componenta ”proces de vânzări” este de fapt un set de proceduri care sunt întreprinse în vederea obținerii de vânzări. Se poate observa deci cu ușurință interdependența între procesul de vânzări și cel de marketing.aceste procese sunt dealtfel numite și ”activități”. Succesul acestor activități este vital succesului oricărei afaceri.
Activitatea de marketing este coloana vertebrală a unei afaceri și deasemenea este o platformă de lansare pentru vânzări. În timp ce activitatea de marketing se ocupă cu crearea produselor și serviciilor, cu publicitatea acestora, cu stabilirea prețurilor și cu altele activitatea de vânzare se preocupă de punerea în funcțiune a proceselor de interacționare cu clientul final căruia îi asigură și îi livrează serviciile sau produsele în sine contra cost.
Există desigur un soi de rivalitate între cele două departamente una afirmându-și o dominație asupra celeilalte. Adesea șefii departamentului de marketing susțin că ei au un merit mai mare deoarece ei poartă povara creării strategiei pentru vânzare dar și a creării produselor și serviciilor și a gândirii uneltelor necesare vânzării produselor și serviciilor. Aceștia afirmă implicit faptul că vânzările sunt rezultatul eforturilor lor. În același timp departamentul de vânzări este de părere că vânzările li se datorează și de aceea este drept ca ei să primească laudele și meritele de rigoare pentru că eforturile acestui departament aduc bani și profit afacerii.
Who’s the boss?!!
Exact, cine-i șeful?
Având în vedere că cel mai important rol al departamentului de marketing este crearea de oportunități pentru ca departamentul de vânzări să genereze vânzări este drept din punctul de vedere al unora ca acest departament anume de Marketing să aibe conducerea asupra departamentului de Vânzări. Departamentul de Marketing conducând campanii de marketing de succes produce iluzia că departamentul de vânzări are de fapt un rol dominant în cadrul afacerii. Acesta acționează ca un ajutor constant pentru departamentul de Vânzări oferindu-i permanent oportunități și susținere pentru livrarea produselor și serviciilor finale. De aceea aceste două departamente sunt astfel îngemănate încât pentru a aduce succesul afacerii acestea trebuie să conclucreze și chiar conlucrează permanent pentru profitul firmei prin câștigarea de noi clienți. În acest fel cele două departamente ar trebui să concureze doar pentru obținerea de clienți întru’ profitul firmei.
Acel no-no, așa nu se face
În România multe firme combină cele două departamente creând în acest mod un sigur departament cu scopul scăderii costurilor căruia în general îi alocă prea multe sarcini. Din cauză că acest departament mamut are adesea prea puțini angajați aceștia din urmă devin confuzi cu privire la sarcinile lor și încep a face greșeli care duc în final la pierderi pentru firmă.
Sens și scop
Aceste două departamente sunt separate și au scopuri diferite în cadrul afacerii. Departamentul de marketing cercetează piața în scopul depistării cererilor acesteia în timp ce departamentul de vânzări se află în căutarea satisfacerii cerințelor efective ale cumpărătorilor. Deasemenea un alt scop al departamentului de marketing este acela de a prevedea din timp schimbările care vor avea loc pe piață, acesta ar trebui să fie capabil de a vedea din timp care vor fi schimbările necesare asupra produselor sau serviciilor și de a prevedea cum aceste schimbări vor putea fi făcute.
Din motivele subliniate mai sus este imperios necesar ca firmele să integreze în așa fel departamentele de vânzări și marketing ca acestea să poată lucra împreună și nu unul în pofida celuilalt. Menirea lor este comună și nu să se saboteze reciproc. Criteriul care ar trebui să le unească pe acestea ar trebui să fie creșterea profitului afacerii. În mod similar însă meritele departamentului de Vânzări nu trebuiesc trecute cu vederea pentru ca mai apoi angajații acestuia să fie tratați ca simpli casieri.
Succes!
Spune-mi ce crezi...