Imaginea. Am spus de o mie de ori și probabil voi repeta la nesfârșit, ”în afaceri, imaginea contează aproape mai mult decât realitatea”.
Atragerea atenției și menținerea unei reputații bune, în ziua de azi costă foarte mult.
La prima vedere poate părea surprinzător faptul că, chiar și în România afacerile au început să ia această afirmație în serios și să depună eforturi pentru câștigarea unui public cât mai larg.
Orașele și mai ales județele, bănuiesc că au departamente specializate pe afaceri care pot furniza informații privitoare la ceea ce afacerile de pe raza lor de acțiune întreprind în vederea conștientizării populației în ceea ce le privește.
Este o idee bună ca atunci când citim sau urmărim câte o știre dintr-o perspectivă pozitivă cu privire la vreo afacere care acționează pe plan local sau chiar național să avem în minte următoarea întrebare:
– Oare, proprietarul/proprietarii afacerii în cauză au contribuit la scrierea sau realizarea acestui articol sau a acestei știri?
Imaginea publică a afacerii
Adevărul este că mulți proprietari de afaceri beneficiază de serviciile unor agenții publicitare și a unor profesioniști în relațiile cu publicul (v. televiziuni, radiouri, ziare locale și/sau naționale (am auzit cu toții de Dan Voiculescu – trustul de presă Intact sau Sorin Ovidiu Vântu – Realitatea TV și de alții precum Radu Mazăre sau Nicușor Constantinescu – NTV; Neptun TV)).
Există desigur, motive serioase de afaceri și de imagine publică care se face sau s-ar putea întreprinde de către comunitățile de afaceri din România în vederea unei mai bune evidențieri în presă.
Din câte știu, există doar o singură asociație a oamenilor de afaceri din România, ceea ce din punctul meu de vedere este trist pentru că, la drept vorbind, nici aceea nu are un număr mare de membri.
Cu siguranță, acest lucru ar putea părea ca fiind încă o încercare a unora dintre proprietarii de afaceri în România de a-și crea o imagine bună (v. D.V. – S.O.V.), și de a câștiga în felul acesta aprobarea publicului dar motivele care stau de fapt la baza creării unei bune reputații sunt cu totul mai complexe și mai justificative de atât.
O reputație bună înseamnă de asemenea vânzări mai bune și profituri mai mari.
Critica mea
Opinia publică ar trebui să facă diferența aici și ar trebui ca afacerile ce capătă o reputație proastă sau care în vre-un fel își strică imaginea publică să aibă de suferit și în sânul comunității în cadrul căreia își desfășoară activitatea.
Regula de aur nu întotdeauna se aplică, asta însemnând că regula de mai sus nu este întotdeauna valabilă și subliniez aici activitatea postului de televiziune Antena 3, care după ce a suferit o mulțime de înfrângeri din punct de vedere al imaginii, continuă pe același segment de populație cu același succes ca mai înainte. Acesta este un semn că imaginea este mai puternică decât realitatea.
O reputație puternică conduce la afaceri mai bune. Operarea unei afaceri înseamnă crearea multor relații de afaceri, înseamnă asocieri și semnări de contracte de afaceri cu alte afaceri din același domeniu. Astfel, dacă afacerea pe care o operați are o reputație bună, atunci, acest lucru se va reflecta în mod favorabil asupra acesteia în orice moment.
Relațiile de afaceri cu statul
O relație strânsă cu statul este un lucru important în afaceri pe termen lung. Multe afaceri caută să încheie contracte de afaceri cu instituțiile locale pentru că statul, în România ”se dovedește a fi cel mai bun partener de afaceri”. Da, știu, statul cere dar nu dă nimic înapoi, pune taxe mari și e un nemernic. În mai puține cuvinte, statul pune poveri pe antreprenori. Privite din această perspectivă, relațiile de afaceri cu statul pot fi văzute ca fiind nefaste pentru antreprenori dar, schimbați un moment perspectiva și priviți în felul acesta.
Statul prin reprezentanții săi, instituțiile publice și primăriile vă pot indica, calea pe care să o parcurgă afacerea voastră încă de la inițiere și până când decideți altfel cu aceasta. Instituțiile de stat vă pot fi prieteni sau pot pune capăt oricăror proiecte pe care le desfășurați. Aici opinia publică își poate face simțită relevanța prin faptul că poate influența factorii politici necesari unei schimbări favorabile binelui public și implicit favorabile mediului de afaceri.
Deci, un profil public bun în afaceri se poate transforma în voturi pentru oamenii abilitați politic, ceea ce înseamnă o influențare în ceea ce privește activitatea afacerilor pe termen lung.
Angajare de personal
O imagine publică bună își pune amprenta și asupra angajărilor de personal talentat. Atunci când veți conduce campanii de angajare de personal bine pregătit, imaginea voastră sau a afacerii voastre va avea un impact direct asupra disponibilității persoanelor de a lucra cu voi.
Este bine să știți că deși nu pare, România trebuie, este obligată să își schimbe practicile din toate domeniile și pe cât posibil să înlăture orice fel de favoritisme injuste.
Va trebui ca în curând afacerile ce stau pe o poziție negativă din punct de vedere al imaginii publice să fie înlăturate pentru ca afaceri noi, curate și cu o etică superioară să le ia locul.
Motivația unor afaceri etice
După cum vedeți, există motive suficient de puternice pentru ca o afacere să nu își riște reputația în urmărirea unor scopuri obscure. Pentru ca o afacere să atingă succesul deplin aceasta trebuie să se desfășoare în beneficiul publicului, așa cum spune Guy Kawasaki, ”o afacere pentru a avea succes trebuie să rezolve o problemă sau să aducă o îmbunătățire în societate (parafrază proprie).
Succes!
Spune-mi ce crezi...