Există o problemă cu, care mulți antreprenori aflați la început se confruntă, și anume aceștia, de cele mai multe ori din motive ce țin de personalitatea lor, evită să își planifice ținte pe măsura posibilităților reale ale afacerii.
Am aflat vorbind și discutând cu antreprenori de afaceri mici că unii dintre aceștia întâmpină pobleme chiar și înainte de lansarea afacerii pentru că nu reușesc să gândească un model de afacere unde să fructifice toate posibilitățile de profit ale acesteia.
Astăzi vom discuta acest subiect care de foarte multe ori este evitat de către oamenii de afaceri tocmai din această cauză, nerezolvarea problemei de viziune.
Există câteva zone unde antreprenorii de afaceri mici, de obicei adoptă o viziune, ca să fiu îngăduitor spun minimalistă.
Nișă prea mică
Nișa pe care vă axați este prea mică? Găsirea unei nișe mici pe care să o țintiți de multe ori este drumul către succes dar adesea oamenii își micorează nișa pe care urmează să activeze în așa fel încât profitul pare să nu fie unul din motivele existenței afacerii lor. Pentru evidențiere voi utiliza exemplul următor:
– Un antreprenor pornește o afacere și se decide ca obiectivul activității acestei afaceri să fie oferirea de moduri de petrecere a timpului liber cu axare pe distracții cu jocuri electronice. Până aici totul e perfect, posibilitățile sunt numeroase dar restrângând această nișă la numai un singur tip de jocuri și anume cele care rulează pe xBox, Nintendo sau nu știu ce fel de alt aparat înseamnă prea mult.
Piața țintă prea mică
Este piața voastră țintă prea mică? Operarea strictă pe o singură comunitate sau regiune este un lucru care va aduce cu siguranță falimentul afacerii voastre mai degrabă mai curând decât mai târziu. Este mult prea ușoară satisfacerea unei piețe mici și în același mod este cu siguranță prea ușor ca, campaniile voastre de marketing să se sfârșească înainte de a fi lansate. Cu posibilitățile economiei globale de azi și cu informația curgând din ce în ce mai rapid și în cantități din ce în ce mai mari este imperios necesar să gândiți la scară largă atunci când vă planificați piața țintă. Un exemplu de așa NU este următorul:
Antreprenorul nostru de mai sus rezolvă problema nișei dar întâmpină o alta, Planul lui de Afaceri specifică, că piața țintă pe care urmează să o țintească este formată din copiii cu vârste cuprinse între 13 și 18 ani. Uhu, antreprenorul nostru chiar că a dat de belea acum! Un alt antreprenor observă strădaniile acestuia și consideră că este bine să lanseze și el o afacere cu același obiectiv dar dă de veste în tot orașul printr-o campanie de marketing bine pusă la punct că sunt bineveniți toți cei care doresc să se joace ultimele titluri din domeniul jocurilor electronice. Și iată cum puteți pierde din vedere un segment de populație care v-ar putea aduce venituri consistente.
Buget prea mic
Bugetul vostru de startup este prea mic? Mda, se întâmplă dar adevărul este că nu este neapărat necesar să investiți miliarde de Euro în campaniile voastre publicitare dar un buget minim care să vă ajute să vă faceți cunoscute produsele sau serviciile este vital. Este adevărat că puteți construi o afacere cu puțini bani dar vă va fi și foarte dificil să faceți asta și în plus veți face mult mai multe greșeli pe care în timp veți ajunge să nu vi le mai permiteți decât dacă ați aloca încă de la început un buget mai consistent pentru publicitate.
Să zicem că alocați bugetului vostru publicitar un maxim care vă va ajunge doar pentru a crea câteva zeci de fluturași pe care mai apoi să îi distribuiți prin cartier pe la voi. Știu, publicitatea din gură în gură ma’sa lu’ Succesu’!, dar ce vă faceți dacă cei de la voi din cartier consideră să facă din afacerea voastră și dacă îl exemplificăm aici pe antreprenorul buclucaș de mai sus, un club privat (privat că știu doar cei din cartier de el) de jocuri electronice. Sună tare huh, exclusivist?!
Sună de fapt a pierdere pe toate planurile, pierdere de profit în primul rând, apoi un eșec iminent în așteptare. Gândiți-vă câți potențiali clienți se află dincolo de cartierul vostru și veți observa posibilitățile ”clubului vostru exclusivist”.
Program de lucru prea strâmt
Programul vostru de lucru e prea strâmt? Fascinant, acesta este unul din motivele pentru care afacerile eșuează cel mai des și care de asemenea mă scoate din sărite cel mai mult. De ce începeți fraților afaceri dacă nu vă ocupați corespunzător de ele?!!
Ignorați remarca mea de mai sus.
Dispuneți de suficient timp pe care să îl acordați conducerii afacerii voastre? Este bine să fiți conștienți de faptul că operarea, dezvoltarea și chiar inițierea unei afaceri solicită timp. Unii antreprenori se lasă furați de mirajul planificării etapelor afacerii în așa fel încât intră într-o paralizie a planificării și eșuează în pornirea acesteia. Alții însă, își pornesc afacerea înainte de a finaliza o planificare minimă a acesteia și curând se află în compania unor probleme la care nu se așteaptă incapabili să le rezolve. Toate acestea în timp ce unii chiar fac toate lucrurile cum trebuie (nu e cazul lui nea’ de mai sus însă e ok să considerăm astfel) dar odată pornită afacerea aceștia sunt copleșiți de sarcinile zilnice (familiale și de alt gen..) și nu mai pot să se gândească la modalități de creștere și dezvoltare a afacerii.
Nepăsarea
Vă pasă suficient de afacerea voastră? În conducerea unei afaceri este nevoie să vă lărgiți orizonturile și să găsiți noi oportunități de captare de clienți noi, de găsire de parteneri (când capitalul e mic aveți nevoie), de găsire de idei noi pentru servicii și produse, și nu în ultimul rând de găsire de noi oportunități de marketare. Flexibilitatea și adaptibilitatea sunt esențiale supraviețuirii afacerilor în domeniile de afaceri în ziua de azi, este nevoie să pregătiți din timp idei noi în vederea extinderii și dezvoltării pieței și implicit a afacerii voastre. Asta presupune inclusiv să trageți cu ochiu’ la concurență (urmați exemplul Microsoft vs Apple).
Evitarea acestor greșeli vă va duce cu siguranță mai aproape de succes.
Succes!
Spune-mi ce crezi...