Experiențe personale în afaceri

default_thumb

Ok, să zicem că ați pornit o afacere dintr-un impuls, așa ați simțit într-un moment și ați făcut pasul. Știu.. mereu spun, planificare, studiu de piață etc., dar unii dintre noi chiar nu mai pot aștepta și de aceea trec la acțiune fără să stea pe gânduri.

Problema cu începerea unei afaceri fără întocmirea prealabilă a unui plan este aceea că imediat după ce redactați actele și finalizați formalitățile vă treziți în fața faptului că nu știți ce urmează.

Strategia fără planificare

Am început să dezvolt acest sistem imediat după ce din dorința de a începe cât mai repede o afacere nu am planificat nimic înainte și am purces la întocmirea formalităților în vederea înregistrării legale a afacerii, boom done! BAAAM! Binențeles, ceea ce a urmat o fost o împotmolire totală.

După aceea m-am gândit că dacă tot am făcut asta este o idee bună să continui. N-aveam bani pentru investiții și nici skill-ul necesar atragerii unor investiții, adică credeți-mă, am încercat și-am eșuat, daps, asta am făcut dar să revenim la sistem..

După cum spuneam, am avut încredere că este o idee bună să continui.. ceea ce am și făcut.

Mi s-a părut prea târziu pentru a întocmi un plan de afaceri și oarecum redundant deoarece a merge mai departe însemna în mare cam același lucru. De aceea am început prin a-mi pune întrebări, ca de exemplu:

– Care este scopul afacerii mele?

Răspunsul vi se va părea ciudat dar ceea ce am răspuns atunci a fost cam așa:

– Satisfacerea clienților și schimbarea vieții acestora în bine, cel puțin așa suna în mare. Idealist știu..

Sigur, unu’ cu experiență în afaceri ar fi răspuns scurt, obținerea de profit.

Următoarele întrebări au venit de a sine:

– Care sunt potențialii clienți ai afacerii mele?

– De ce ar veni aceștia tocmai la mine?

– Ce le ofer eu în așa fel încât să le îmbunătățească viața sau să le aducă un beneficiu semnificativ?

– De ce ar alege serviciile și produsele pe care afacerea mea le oferă?

Următorul lucru de care aveam nevoie după ce am răspuns întrebărilor de mai sus a fost să aflu care este de fapt mesajul pe care vreau să îl transmită afacerea mea către public în legătură cu produsele, serviciile sau afacerea însăși.

Binențeles, era o problemă de marketing, eu știam deja care era mesajul pe care intenționam să îl primească publicul căruia mă adresam, ”valoarea se clădește în timp și se bazează pe instruire continuă”. Dar sigur, din punctul de vedere al unei viitoare campanii de marketing mesajul acesta era mult prea lung și prea larg, se adresa unei părți din populații care era prea largi pentru a putea fi efectiv acoperită.

Astfel am venit cu ”better learning, best thinking” care după părerea mea este cel mai bun mesaj pe care l-aș putea avea pentru afacerea mea. Am făcut asta deconstruind mesajul inițial și comprimându-i semnificația. Să fim serioși, afacerea (mea este și hobby-ul meu) se adresează unui public cel puțin educat, unui public cu valori și principii solide care vrea doar să își pună în ordine în viață și în lucrurile pe care acesta le prețuiește. În felul acesta Online Learning Business Management School-Valoarea se clădește în timp și se bazează pe instruire continuă a devenit OLBMS-Better learning, best thinking. În mare, din punctul de vedere al adresării publicului mesajul acoperă un segment mult mai țintit și o zonă ceva mai restrânsă decât înainte fiind mai marketabil și mult mai ușor de reținut.

După aceea m-am gândit că e bine să mă pun pe treabă și să scriu câteva cursuri pe care să le pun la dispoziția eventualilor clienți.

MARE Greșeală!

M-am lăsat prins în propriile mele percepții cu privire la ceea ce credeam eu că oamenii caută. Eu știam deoarece mă bazam pe logică și strategie, asta juca împotriva mea, piața educației și mai cu seamă cea a educației antreprenoriale și a dezvoltării personale din România se juca pe terenul emoțiilor și a lăcomiei după cum au dovedit-o toate campaniile electorale de până atunci și ulterior.

Era o simplă cale de a afla ce își dorește publicul meu țintă și anume să îl întreb, lucru pe care sigur că nu l-am făcut deoarece credeam la momentul acela că este de ajuns să oferi publicului un produs excelent pentru ca acesta să îl cumpere. Mă înșelam desigur.

Am mers în schimb la concurența mea (știu, patetic dar asta este..) și am urmat niște cursuri pe care aceasta le furniza pentru a-mi da seama ce anume caută oamenii. Cursurile pe care le-am urmat nu s-au ridicat în nici un caz la numele pompoase pe care le purtau dar hei, era mai mult decât făcusem eu pentru afacerea mea, so, felicitări concurență, keep up the good work!

Am lansat două cursuri, unul de inițiere în marketing și unul de inițiere în management dar le-am pus la dispoziția publicului de limbă engleză free of charge deoarece am conchis eu că românii nu sunt interesați de formare profesională sau personală, lucru care mi-a dat dreptate pentru că până de curând când au apărut o puzderie de afaceri pe zona asta de business nu a existat interes din partea românașilor mei.

”Clienți” am avut până la urmă câțiva cărora le-am predat prin corespondență, au fost mulțumiți dar pentru mine nu era de ajuns, așa că am decis să închid ”prăvălia” și să mă repun pe plănuit. Trebuia să aflu care este răspunsul la niște întrebări care mă bântuiau.

În primul rând am apelat la cei cinci cărora le-am predat cele două minicursuri și le-am adresat lor câteva întrebări. Din câte îmi amintesc, acestea sunau cam așa:

  • Ce anume le-a trezit interesul, se aflau deja în căutare de astfel de cursuri?
  • Le-au satisfăcut acestea așteptările?
  • Ce anume ar fi schimbat sau adăugat aceștia la cursurile mele?
  • Cum le-aș putea îmbunătăți eu în așa fel încât ei să le recomande apropiaților lor?
  • Ce fel de cursuri le-aș mai putea oferi?

 

Am avut și haters, acest lucru m-a întărit pe calea mea și în atingerea obiectivelor mele. Oameni care s-au pus pe criticat fără să stea pe gânduri au venit fulminant dar acestora le-am pus altfel de întrebări, acest lucru mi-a adus un bonus în faptul că pe unii i-am transformat în surse de informații.

Întrebări precum, ”care alternative le-ar fi fost mai pe plac și din ce motive”, ”ce anume aduc aceste alternative în plus” sau ”cum aș putea îmbunătății cursurile astfel încât acestea să îi determine să plătească pentru ele” și-au dovedit utilitatea.

Interesant, erau multe de schimbat..

Trebuia pentru început să ajung la cei vizați și interesați de potențialul unor astfel de cursuri, așa că am pus în mișcare o serie de scrisori electronice pentru a culege opinii.

În felul acesta le-am pus întrebări ce aveau legătură cu preferințele lor și care variau de la ce fel de alte subiecte de curs i-ar mai interesa până la cine sunt ei, unde locuiesc sau cum i-aș putea ajuta în dezvoltarea propriilor lor interese.

Astfel am putut să învăț mai multe lucruri despre publicul căruia mă adresam și să mă așez mai încrezător la poiectarea unor cursuri care să ducă la satisfacerea acestui tip de public.

Din nefericire pentru mine m-am lăsat antrenat în alte activități și proiecte încât OLBMS a trecut în planul doi.

Deocamdată OLBMS se află sub un proces de întreținere și facelifting și încă nu știu cu certitudine când se va relansa deoarece momentan mă ocup de mai multe proiecte personale care îmi doresc să îmi aducă niște satisfacții destul de consistente astfel încât să mă împingă să dau un restart proiectului OLBMS.

Acum că v-am împărtășit din experiența mea vă doresc să vă porniți afacerile cu planuri bine întocmite înainte.

Succes!

Etichete: , , , Filled Under: Începeți o afacere,Marketing și vânzări,Startup de bază Posted on: 29 February 2016

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Responsabilitate

Acest Blog este proprietatea thaDomeron Projects SRL şi este utilizat de Alex Popa doar, ca un website Personal. Toate articolele sunt opiniile proprii ale autorului (Alex Popa) iar thaDomeron Projects SRL nu raspunde pentru acestea..

Detalii de Contact

  • thaDomeron Projects SRL
  • Strada Pictor Nicolae Grigorescu
  • Giurgiu, Numar 75
  • Giurgiu - Romania