Esențială în orice formă de organizare planificarea ajută la asigurarea succesului acesteia. Prea bine, iată-ne în sfârșit începând să scormonim în măruntaiele planificării în afaceri. Ca să fim bine înțeleși, există multe feluri de planificare ca de exemplu:
Cele mai multe dintre acestea ajută la atingerea scopurilor organizației. Deasemenea avem trei mari categorii în care încadrăm tipul de scop pe care dorim să îl atingem ca urmare a implementării unui plan anume, acestea sunt:
Scopuri operaționale
Scopuri tactice
Scopuri strategice
Planuri operaționale
Planificarea din punct de vedere operațional urmărește obținerea rezultatelor exacte din partea departamentelor, a grupurilor de lucru și în final a indivizilor în parte. Scopurile acestea sunt măsurabile și detaliate în așa fel încât să facă munca celor ce le vor duce la îndeplinire cât mai ușoară și cât mai ușor de identificat. În general liderii și conducătorii produc planuri operaționale pentru a susține planurile de ordin tactic și în cele din urmă pe cele de ordin strategic.
Planificarea tactică
Planificarea tactică are în vedere modul de operare al nivelelor inferioare din cadrul departamentelor și al echipelor de lucru. Aici se va decide care va fi scopul acestora și modul lor de lucru, ce vor trebui să facă și cum va fi îndeplinit acest lucru. Tacticile reprezintă doar mijloace prin care planul strategic își va atinge obiectivul. Acestea au de obicei perioade scurte de viață și obiective minime dar importante în viziunea finală a Planului Strategic.
Planul Strategic
Reprezentând o serie de pași ce vor fi urmați pentru atingerea unui scop Planul Strategic este o schiță detaliată realizată astfel încât organizația să cunoască locul în care se află și care anume este următorul pas care trebuie făcut în orice moment. Acesta este creat având ca punct centralscopurile organizației în ansamblu în minte. Viziunea Planului Strategic începe cu definirea misiunii. Apoi Planul Strategic previzionează locul organizației din locul și de la momentul în care se află la locul și la momentul în care vrea să fie peste timp. Acest plan necesită eforturile tuturor departamentelor din cadrul organizației pentru a deveni operațional. Planul strategic decide planificarea tuturor celorlalte niveluri inferioare incluzând aici planurile operaționale și pe cele tactice.
Ce este un Plan de Afaceri?
În primul rând se impune să punem ”întrebarea tâmpită” înainte de toate.
ESTE CAZUL SĂ ÎMI BAT CAPUL CU UN PLAN DE AFACERI?
Da o să vă dau satisfacție, și eu mi-am pus această întrebare înainte de a-mi înființa afacerea. Interesant este că mi-am venit în fire curând după.
Dragilor actuali și viitori antreprenori Planul de Afaceri este înainte de toate un model de bune practici în orice organizație. Știu, trăim în România iar la noi dezorganizarea e ca o a doua natură.
Așa e, nu e suficient să ai un Plan de Afaceri promițător dar este un prim pas în direcția bună iar monitorizarea progresului conform parametrilor acestuia este esențială.
Dar haideți să examinăm câteva motive care vă pot impulsiona și determina să creați un Plan de Afaceri pentru afacerea voastră.
Motive (sună redundant dar hei, dacă vă ajută why not).
1. Ca un prim motiv aș sublinia posibilitatea testării viabilității afacerii (la nivel teoretic, virtual). Astfel veți cunoaște punctele tari ale acesteia înainte de a solicitata capital din partea potențialilor investitori.
2. Planul de Afaceri deasemenea reprezintă o metodă eficientă de a identifica noi idei în ceea ce privește definirea obiectivelor și utilizarea abilităților antreprenorului pentru organizarea și operarea afacerii.
Motive s-ar mai găsi dar aici am subliniat doar două dintre acestea deoarece doresc să vă dau motive constructive pentru că la drept vorbind planificarea implică de fapt fiecare aspect al unei afaceri și o detaliere a fiecărui motiv ar implica explicații și amănunte care aici nu își au locul momentan.
Ideea principală este următoarea:
ESTE BINE SĂ PREGĂTIȚI UN PLAN DE AFACERI PENTRU FIECARE AFACERE PE CARE DORIȚI SĂ O ÎNCEPEȚI
Componentele principale ale unui Plan de Afaceri
Introducerea
Aici vor fi incluse următoarele:
- Titlul Planului de Afaceri care deasemenea are propriile sale componente ce îl compun. Acestea sunt:
– un logo reprezentativ pentru afacere menit să ofere un aspect mai profesional Planului de Afaceri.
– numele și o prezentare generală a Planului.
– numele proprietarului afacerii
– funcția proprietarului afacerii în cadrul acesteia
– adresa fizică a afacerii sau principala adresă a afacerii în cazul în care afacerea are mai multe sedii
– numere de telefon și de fax ale tuturor decidenților
– Adresă de Email
– Data creării Planului de Afaceri
2) Sumarul Executiv și Tabelul de Conținut
Informații despre Firmă
În această secțiune veți include informații privind situația legală a afacerii. Ca de exemplu:
Este o afacere PFA, SRL, II, SA,
Cine este proprietarul afacerii și cine formează echipa de conducere incluzând aici deasemenea contabil, agentul bancar de legătură, CUI
Informații despre produs sau serviciu
Aici se vor include informații precum descrierea produsului sau a serviciului (includeți iși magini unde este posibil), licențe și drepturi de autor dacă există și deasemenea propuneri privind prețul.
Piața
În această secțiune veți include informații privind nișa pe care va opera afacerea, rezultatele obținute în urma cercetării de piață, profilul consumatorului ideal, creșterea și potențialul pieței.
Este bine să includeți și alte informații ca de exemplu:
Metoda propusă pentru evidențiere în piață, o analiză concurențială.
Informații financiare
Informațiile de ordin financiar se referă de regulă la metoda de creditare sau de finanțare a afacerii, detalii cu privire la vânzările lunare previzionate pe o perioadă mai lungă de timp, o declarație de venit. Puteți adăuga o mulțime de informații în această secțiune, informațiile trebuie să fie însă relevante în ceea ce privește afacerea.
Spune-mi ce crezi...