Avantajul Competitiv
A avea un avantaj asupra concurenței pe piață este un lucru absolut necesar oricărei afaceri. De aceea mulți antreprenori aleg să dezvolte relații pe termen lung cu clienții. A vă cunoaște clienți este un lucru foarte important pentru afacerea voastră dar acest lucru înseamnă cu totul altceva decât a cunoaște comportamentul acestora în ceea ce privește cumpărăturile.
Orice antreprenor își dorește să dețină informații cu privire la consumatorii cărora li se adresează afacerea lui:
- preferințele acestora
- opiniile lor
- atitudinea acestora este deasemenea un factor important
- crezuri
- Interese
- nivel de educație
Toți acești factori sunt luați în considerare de către orice om de afaceri serios. După cum am spus a vă cunoaște cumpărătorii este foarte important dar aceste detalii de fapt reprezintă doar baza înțelegerii nevoilor acestora.
Cercetare de piață în cadrul firmei
Afacerile au în general proprii cercetători de piață în cadrul departamentului de Marketing care determină nivelul de acceptare a unui produs sau serviciu nou. Deasemenea motivele care stau la baza acceptării lor poate reprezenta un factor important fără de care lansarea unui serviciu sau produs nou sau îmbunătățit poate avea costuri semnificativ mai mari decât ar putea reprezenta în sine costurile cercetăroo pieței în prealabil.
Imaginea și cercetarea de Marketing
Din puctul de vedere al imaginii lansarea eșuată a unui produs sau serviciu poate fi un dezastru care să facă diferența dintre linia de plutire a afacerii și falimentul acesteia.
Orice cercetare asupra personalității consumatorilor trebuie să răspundă cel puțin următoarelor întrebări:
Din punct de vedere demografic
Cine se ocupă de scoaterea pe piață a serviciului sau produsului în cauză?
Cine sunt consumatorii cărora mă adresez?
Sunt aceștia tineri sau bătrâni?
Sunt aceștia femei sau bărbați, copii, fete sau băieți (copii au o influență puternică asupra părinților mai ales în cazul acelora cu posibilități materiale extinse)?
- Ce anume cumpără oamenii?
- Există produse sau servicii preferate din punctul de vedere al acestora?
- Există un trend în ceea ce privește migrarea către un produs sau serviciu anume?
- Va putea susține sau accepta piața un produs nou în acest moment?
- Este timpul pentru o schimbare în structura serviciului sau aceasta va fi respinsă de piață?
Deciziile de cumpărare ale cumpărătorilor pot fi declanșate sau stopate în funcție de acești factori.
Aceste întrebări scot în evidență predispunerile cumpărătorilor asupra schimbărilor din piață.
De ce cumpără oamenii?
În România această întrebare ar putea părea lipsită de importanță iar răspunsul acesteia ar putea fi socotit irelevant de către majoritatea proprietarilor de afaceri mici. Defapt chiar asta se și întâmplă. De ce?
Deoarece acești antreprenori ignoră motivele pentru care oameni cumpără un produs sau altul.
Da este adevărat că de multe ori oamenii fac cumpărături pe bază de impuls însă cele mai multe cumpărături au loc datorită sau pe bază de:
- Valoare
- Beneficii
- Satisfacție
- De aici izvorăște întrebarea următoare:
De ce unele produse sunt mai populare decât altele și percepute ca fiind superioare altora?
- Cine ia decizia de cumpărare de fapt?
- După cum arătam în mod evident mai sus prin sublinierea ”copii au o putere de influență mare asupra părinților” dar acest lucru nu înseamnă că aceștia sunt și cumpărătorii de fapt ai produselor.
Ce înseamnă asta?
Acest lucru este un indiciu care spune că de exemplu reclamele trebuiesc direcționate către părinți în principal.
Astfel identificarea cumpărptorilor reali este parte integrantă dintr-o cercetare de marketing.
Gândiți cu grijă fiecare pas pe care îl faceți în cercetările de Marketing pe care le efectuați și puneți întotdeauna întrebările importante.
Succes!
Spune-mi ce crezi...