Salut!
Cine suntem, care sunt scopurile noastre în viața de zi cu zi și în cea de afaceri?
Ok, știm cine suntem și care sunt scopurile noastre e timpul să învățăm și alte lucruri importante în Marketing.
Astăzi vom vorbi un pic, despre cei 4 ”P” din Marketing.
1. Produsul
După cum spuneam în articolul anterior, planurile (strategiile), trebuiesc construite în jurul produsului dar, este esențial să efectuăm o cercetare de piață înainte de a-l scoate pe piață.
Vom face cercetarea de piață pentru a descoperi ce anume face concurența și care este viziunea acesteia cu privire la viitor. Procedând în acest fel vom afla cum putem să ne axăm strategia și care sunt perspectivele în legătură cu produsul nostru și prețul acestuia.
Dacă cercetarea a fost făcută și publicitatea și-a făcut efectul, din momentul în care vom fi lansat produsul, afacerea va avea parte de vânzări stabile (e un produs nou, lumea e curioasă..), dar pe măsură ce produsul devine mai cunoscut și tot mai mulți competitori intervin sau intră pe piață, popularitatea acestuia va scade (v. iPhone 1-5S).
Este aproape imposibil de preconizat cu exactitate când este timpul ca un produs să fie înlăturat de pe piață, acesta fiind de obicei scos de efectele pieței (v. Apariția unui model nou de iPhone (6..7), acum Apple, scoate un model nou în fiecare an).
Prețul
Prețul este următorul ”P” din schemă. Se spune că prețul este atât de important încât poate determina situația întregii afaceri. Antreprenorii, nu de puține ori, tind să micșoreze foarte mult prețul pentru a face față concurenței. Din nefericire, asta este adesea o decizie greșită deoarece, prețul este un stimulent secundar în decizia cumpărătorilor de a cumpăra și se întâmplă ca, dacă prețul este foarte mic ca aceștia, să judece superficial produsul ca fiind de o calitate inferioară. Desigur, cererea și oferta stabilește prețul iar o ofertă mare scade prețul. Uitându-ne la Apple, care a trebuit să scadă, oarecum prețul produselor sale ca un răspuns la ofertele care sunt pe piață, Samsung oferind, la acest moment calitate asemănătoare la un preț mai accesibil publicului larg.
Cu toate acestea, Apple, rămâne una dintre cele mai profitabile afaceri din industrie.
Cum se poate așa ceva?
Interesant, huh?
Valoare adăugată.
Apple, inovează și oferă întotdeauna ceva în plus față de concurență.
Valoarea adăugată funcționează în cazul oricărui produs sau serviciu, adăugând ceva unic și util cumpărătorilor. În felul acesta prețul poate fi ajustat după bunul nostru plac și nu e neapărat la discreția pieței.
Strategii de marketing bazate pe preț
Din punct de vedere economic, acesta poate fi ținut la minimum, strategie folosită în general de supermarketuri.
Preț psihologic
Această strategie folosește motive de percepție pentru a determina cumpărătorul să cumpere produsul. Aceasta este cel mai des întâlnită în Internet Marketing.
Intrarea pe piață
Când se dorește intrarea pe o piață nouă sau lansarea unui produs nou pe o piață nouă, se scade prețul foarte mult în eventualitatea câștigării unei cât mai mari părți din piața respectivă.
Unicitate și avantaj competitiv
Din punctul de vedere al vânzării unui produs/serviciu unic sau al unui avantaj competitiv, o strategie eficientă ar fi să ridicăm prețul cât mai mult. Este o strategie riscantă deoarece mărește oferta pe piață atrăgând concurența care va oferi produse similare la prețuri mai mici.
Super ofertă
Ridicarea prețului cât mai mult pentru o perioadă anumită de timp, strategie se face pentru o anume nișă.
Preț avantajos
Mai multe produse sunt combinate într-un singur pachet care este vândut la un preț mult sub valoarea combinată a produselor ce-l compun.
Exemplu, ”preț avantajos, 9.99$ în loc de 10$.
Este și foarte eficientă.
3. Poziția
Sau locația afacerii noastre, este al trei-lea ”P” și are legătură cu crearea unei identități unice, a unui brand al afacerii noastre, care va activa ca o platformă pentru lansarea produselor noastre.
În cazul Apple, Cupertino joacă acest rol și de aceea apare pe toate produsele Apple. Are de asemenea legătură cu poziția noastră pe piață deoarece afacerea se poate confunda cu acest loc și cu valoarea pe care acesta o reprezintă.
4. Promovarea
Aici e de la sine înțeles că trebuie să cunoaștem profilul cumpărătorului ideal altfel. Va fi imposibil să desfășurăm o strategie de promovare eficientă. Cercetarea de piață trebuie efectuată în mod serios și informații precum vârsta, sexul, mediul, ocupația, venitul, obiceiurile, dorințele cumpărătorului nostru, trebuie să transpară clar din această cercetare.
Beneficiind de aceste informații, va trebui să găsim cea mai bună cale de a ajunge la acesta și să-i livrăm mesajul nostru.
Aceștia sunt cei 4 ”P” din Marketing iar importanța lor e crucială oricărei afaceri.
Succes!
Spune-mi ce crezi...