Salut!
De curând am primit cu o oarecare plăcere un comentariu pe blog. În acesta se făcea referire la începerea unei afaceri și la eternul ”cum fac să vând pe o piață ultra-saturată?”
Am dat un răspuns destul de alambicat, cred, dar am cerut detalii, pe care bineînțeles că nu le-am primit.
Problema era, din punctul meu de vedere, viziunea mai degrabă confuză a prietenului care punea întrebarea.
Hai să stabilim un lucru.
Dacă ești nou pe piață și vrei să reușești, trebuie să vii cu o schimbare, una radicală aș propune eu.
Cred că în ziua de azi, mai mult ca oricând înainte e nevoie de viziune cu privire la începerea unei afaceri de perspectivă.
Problema pe care o văd eu la mulți este legată de faptul că aceștia dintre noi care se avântă în afaceri nepotrivite (sunt cunoscut pentru tâmpenii similare), pentru ei sau în moduri nepotrivite, moduri care îi îndreaptă către un zid implacabil, riscă să înfrunte prea devreme un eșec evitabil în alte condiții.
De aceea astăzi, m-am gândit să vă vorbesc despre câteva lucruri pe care e bine să le luați în considerare înainte de abordarea unei noi afaceri.
Primul pas este cel mai greu. Cei care ne amintim amănunte din copilăria noastră precum căzăturile și caznele de a ne ridica în picioare și a face primul pas, știm cât de greu este.
Pot exista o sumedenie de motive care v-ar putea împinge la începerea unei afaceri. De obicei adevărații potențial antreprenori, la început pot părea încrezători și siguri pe ei excluzând parcă din start orice potențial eșec în viitor.
Ehi, asta zic și eu mentalitate! Fac această afirmație deoarece și eu sunt de acord că un procent de minim 90% din startup-urile din România eșuează în primul an de activitate, multe dintre acestea rămănând doar în stadiul inițial de construcție.
La fel cum există foarte multe motive pentru a începe o afacere, probabil sunt la fel de multe motive pentru care aceste idei de afaceri eșuează.
Supraestimarea
După cum am spus mai sus, entuziasmul reprezintă unul din atuurile antreprenorului în favoarea succesului afacerii. Acesta este un motivator foarte puternic dar în același timp entuziasmul poate reprezenta o sursă de frustrare.
Entuziasmul poate determina antreprenorul să creadă că poate cucerii lumea însă la primul obstacol acesta să rămână dezamăgit și chiar să se gândească să renunțe.
Entuziasmul poate fi culpabil pentru eșec și atunci când antreprenorul este atât de aprins de ideea profitului că acesta omite orice fel de organizare și planificare ceea ce duce în mod indubitabil la eșec.
Atenție la entuziasm deci!
Afaceri similare
Altă idee de afaceri care s-ar putea dovedi greșită este aceea de a începe o afacere pe baza faptului că altcineva a reușit în a face din ideea respectivă un succes. De aceea faceți bine și cercetați înainte de a vă aventura și a porni o afacere pe baza unui astfel de motiv deoarece fără să știți v-ați putea trezi într-o afacere cu o concurență care dispune de o finanțare mai bună, de resurse mai bune, care cunoaște mai bine ca voi nișa de piață și care poate produce mai repede, cu o calitate mai ridicată și la costuri mai mici ca voi.
Totul pentru profit
Intrarea în afaceri cu singura motivație de a face profit este una greșită.
De ce, ați putea întreba.
Pentru că nu toți suntem Donald Trump adică, acel om de afaceri nemilos care taie și spânzură fără remușcări. În general antreprenorii sunt binevoitori și doresc să fie de folos. Atunci când singurul motivator este dorința de a face profit, oamenii de afaceri tind să se bazeze prea mult pe abilitățile lor și devin prea încrezători și, aș putea spune, egoiști făcând astfel comunicarea cu oamenii greoaie și unidirecțională, ducând la dificultăți de promovare a produselor și serviciilor și a campaniilor de marketing.
Ce e de făcut?
Păi, un lucru elementar ar fi să țineți cont de cine sunteți (ca personalitate) și de ceea ce puteți folosi (abilități personale, posibilități de finanțare, cunoștințe în domeniu etc.).
Suntem cu toții individualități separate, asta înseamnă că nu există două persoane identice. De aceea fiecare dintre noi deține caracteristici unice care ne diferențiază și ne face unici. Acesta poate reprezenta Primul Pas.
Asta fiind situația, cu siguranță există lucruri pe care doar voi le puteți face cel mai bine și/sau pe care le puteți oferi într-un mod cu totul nou sau diferit.
Priviți situația înacest mod:
– Ce anume din ceea ce aveți de oferit va insufla pasiunea voastră și altora?
– Ce anume va face oamenii să cumpere de la voi?
– Cum anume puteți provoca piața în așa fel încât să vă cumpere?
– Ce puteți face pentru a determina reacții favorabile vouă în piață?
Pasul doi
Acest pas are în vedere cercetarea pieței. Studiați, cercetați, observați și luați aminte. Luați aminte la concurenții voștrii din piață, este esențial. Ajungeți să îi cunoașteți pe aceștia la fel de bine ca pe voi. Luați de asemenea în considerare costurile și vânzările estimate.
Puneți-vă personalitatea la lucru pentru că în afaceri în ziua de azi cu greu se poate ivi ceva nou, doar abordările pot face diferența și pot scoate un minim profit din asta.
Și de aici totul se poate transforma într-o poveste frumoasă despre voi.
Succes!
Mirela Marin a zis
Mulțumim pentru sfaturi, sunt foarte reale și obiective.
Întotdeauna o afacere trebuie gândită la ”rece”, studiată în detaliu, cu studii de piață, impact etc.
Alex Popa a zis
Îți mulțumesc mult pentru comentariu, Mirela!
Așa este, uneori ne lăsăm duși de val…